22.01.2013

Falsk lykke

I dag har jeg undervist 4 dansetimer, og ettersom den blå himmelen når jeg våknet i dag fikk meg i litt ekstra godt humør, har jeg hatt en ganske bra dag. Jeg stod opp, tok litt bilder ut av vinduet mitt, tok meg en dusj, lagde rundstykke og te, koreograferte og planla litt, og så skyndte jeg meg ut for å få med meg det siste av sola sammen med min kjære søster. (Nei, dette skal ikke bli den typen blogg hvor jeg ramser opp alt jeg har gjort i løpet av en dag, men unntak er lov).

Innimellom er det lov å føle seg kul. Det er lov å sette seg foran speilet, sette på favorittmusikken og slippe seg løs; danse, mime, sminke seg eller hva som helst som får deg til å forfalske noen minutter med lykke. I noen tilfeller kan det være en virkning av at du faktisk har det veldig bra.. det at du smiler, synger og ordner deg litt eksta kan være et godt tegn. Men blir det for mye av det, kan det tyde på noe helt annet.
Nemlig falsk lykke. 
Hvis du er avhengig av det lille ekstra med øyenskygge, rouge eller stylet hår når du går ut hjemmefra for å føle deg vel, så bør du stoppe opp litt og tenke over hvor du er i livet ditt. Om du er der du skulle ønske. Eller om du har latt mulighetene fly avgårde, og gjort livet ditt til en mellomfase hvor du kun konsentrerer deg om å komme deg videre.

Er det verdt det?
 
Er det verdt all tid foran speilet, når du kanskje allikevel må sjekke sminken 50 ganger i løpet av en dag, fylle på litt ekstra med foundation innimellom, rette på håret hvert femte minutt og sjekke 'likes' på Instagram? Jeg kjenner meg igjen i noe av det jeg nettopp beskrev, og noen ganger føler jeg at jeg har latt det gå for langt. Jeg slettet twitter fra telefonen min, fordi det ble for mye fokus på å sjekke, oppdatere og følge med på alle andres utsagn og alle andres liv. Hva med mitt eget? Jeg er fortsatt hekta på Instagram, men jeg prøver å la være å sjekke det konstant. Fotografi er en interesse hos meg, og selvfølgelig er det gøy med bekreftelse i form av 'likes', men det bør gå an å ta et bilde, legge det ut og glemme det i 5 timer og faktisk bli overrasket over bildet du tok 5 timer tidligere..

Vi har alle våre perioder hvor vi trenger bekreftelse fra andre, uansett hvor det kommer fra og i hvilken form det måtte komme i. Men det kan være lurt å fraskrive seg all kontroll, og bare være i sine egne tanker iblant. Jeg vet det er vanskelig, jeg har vært der selv, men jeg lover deg..
DET er virkelig verdt det, når du først tar deg tid.
 

            privat bilde 
 
- Emilie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar