21.01.2013

Hvem tror du at du er?

Jeg sitter og ser på Hvem tror du at du er på nrk1, og det slår meg hvor viktig det er å vite om bakgrunnen til foreldrene våre, til besteforeldrene våre. Det er med på å definere oss på en merkelig måte. Hvis vi kan forstå besteforeldrene våre, og deres oppvekst, så kan vi lettere forstå hvordan våre foreldre har valgt å oppdra oss. Hvilke ubevisste handlinger som har ført til at vi har blitt som vi har blitt. Det er en del ting vi ikke kan forklare eller forstå. I mange tilfeller klandrer vi foreldrene våre. "Hvorfor må du være så...", "Hvorfor kan ikke JEG få lov til å...", "Alle andre får jo lov til ...!". Det er så mange diskusjoner og krangler, og vi skylder automatisk på foreldrene våre fordi vi er offer for deres oppvekst og for vår egen oppdragelse. Men vi glemmer at vi er selvstendige individer som har rett til å si vår egen mening, til å forlange forklaringer og som trenger å forstå og å bli forstått. Vi har faktisk muligheten til å bli bedre kjent med foreldrene våre, til å sette oss ned og ta tak i ting vi ikke forstår eller ikke liker med måten de oppdrar oss på.

"Ja jeg krever mye av foreldrene mine."

Nå er jeg riktignok snart 20 år, og ikke lenger et barn som trenger å bli oppdratt, men jeg kommer alltid til å trenge foreldrene mine til de elementære tingene i livet. Til kjærlighet, støtte, til krangling og diskusjoner, og jeg kommer alltid til å trenge at de er der for meg og sier ifra til meg hvis jeg er helt på jordet med ett eller annet. At de gjør meg oppmerksom på enkelte ting hvis jeg er iferd med å gjøre en stor feil. At de lar meg gå min egen vei, og ikke holder meg tilbake med deres frykt og skepsis. Ja, jeg krever mye av foreldrene mine. Men det er fordi jeg vet hvem de er. Jeg er så heldig at jeg kan si at jeg kjenner mamma og pappa. Jeg vet hvem de er i sine mørkeste stunder, og jeg vet hva de er kapable til. De er helter. Men så er det samtidig så mye jeg ikke vet. Som jeg gleder meg til å lære mer om. Det håper jeg du er også.. Nysgjerrig på hvem de er, hva de har opplevd, hvordan opplevde de barndommen sin og sine besteforeldre igjen? For det har faktisk er stor del å si for deg, og hvem du er.
Vær nysgjerrig !
Det er viktig .. Kanskje viktigere enn du tror.


- Emilie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar